Υγιεινή διατροφή και ψυχική υγεία: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι αθλητές;

Από 24 Οκτ 2017

Mens sana in corpore sano, δηλαδή νους υγιής εν σώματι υγιεί, έλεγε ο Γιουβενάλης, αρχαίος Ρωμαίος ποιητής. Ποιος θα μπορούσε άλλωστε να διαφωνήσει; Μελέτες έχουν δείξει ότι οι αθλητές που εντάσσουν στο καθημερινό διαιτολόγιό τους μια ισορροπημένη, θρεπτική και υγιεινή διατροφή έχουν καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία. Εδώ θα εστιάσουμε στα ψυχικά κυρίως οφέλη που μπορείτε να αποκομίσετε αν συνδυάσετε την άθληση με ορισμένες τροφές-μαγικά φίλτρα. Είναι σημαντικό να προτιμάτε αγχολυτικές τροφές, οι οποίες δρουν κατευναστικά σε καταστάσεις στρες, έντασης και αρνητικών συναισθημάτων. Ό,τι ακριβώς σας χρειάζεται δηλαδή πριν από την προπόνηση για να παραμείνετε σε φόρμα και μετά την προπόνηση για να ανακτήσετε τη σωματική και ψυχική σας δύναμη! Πρόκειται για τροφές που είναι πλούσιες σε τρυπτοφάνη, μαγνήσιο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και ω-3 λιπαρά οξέα. Η επαρκής και ισορροπημένη λήψη των ουσιών αυτών μέσω της διατροφής μπορεί να επιφέρει σημαντικά οφέλη στην ψυχική υγεία.

1. Πείτε αντίο στο άγχος

Όταν καταναλώνετε τροφές που περιέχουν τρυπτοφάνη, μαγνήσιο ή βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ο εγκέφαλος παράγει τις αποκαλούμενες «ορμόνες τις ευτυχίας», όπως οι ενδορφίνες και η σεροτονίνη. Τα συμπτώματα του στρες καταπραΰνονται, οι μύες χαλαρώνουν και ο νους ηρεμεί.

 

2. Αυξήστε την αυτοπεποίθησή σας

Όσο αυξάνονται η δύναμη, η αντοχή και οι ικανότητές σας, τόσο περισσότερη αυτοπεποίθηση και σιγουριά νιώθετε. Όταν ο εγκέφαλος εκκρίνει τις ορμόνες της χαράς, γεμίζετε αισιοδοξία για το μέλλον, βάζετε ψηλά τον πήχη και πετυχαίνετε τους στόχους σας.


3. Βελτιώστε τη συγκέντρωση και τη μνήμη

Οι τροφές που είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικές ουσίες (βατόμουρα, ρόδια) και ω-3 λιπαρά οξέα (λιπαρά ψάρια) ενδυναμώνουν νοητικές λειτουργίες όπως η συγκέντρωση και η μνήμη. Η σκέψη γίνεται διαυγέστερη και η μνήμη ενισχύεται.

 

4. Υψώστε ασπίδα κατά της κατάθλιψης

Έρευνες έχουν δείξει ότι η άθληση μπορεί να καταπολεμήσει τα συμπτώματα της κατάθλιψης. Η κατάθλιψη, καθώς και άλλες παθήσεις όπως η νόσος Αλτσχάιμερ, μπορεί να συνδέεται με την ανεπαρκή πρόσληψη των τεσσάρων ουσιών που προαναφέραμε.


6. Αφεθείτε στις αγκάλες του Μορφέα

Ο αθλητισμός και κάθε μορφή σωματικής δραστηριότητας βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου. Πριν από τη νυχτερινή κατάκλιση προτιμήστε τροφές που περιέχουν τρυπτοφάνη και μαγνήσιο, που έχουν χαλαρωτικές ιδιότητες και θα σας χαρίσουν βαθύ και ξεκούραστο ύπνο.

 

Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένες τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε:

- τρυπτοφάνη: μπανάνες, ξηροί καρποί, σουσάμι, τυρί, γάλα, σόγια, βρώμη, λιναρόσποροι, σπαράγγια, τοφού, πουλερικά

- μαγνήσιο: φύκια, σπανάκι, μπρόκολο, δημητριακά ολικής άλεσης, ξηροί καρποί, σουσάμι, μπανάνα, βρώμη, λιναρόσποροι, ταχίνι, ηλιόσποροι, ξερά σύκα, αβοκάντο, κολοκυθόσποροι

- βιταμίνες του συμπλέγματος Β: πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όσπρια, αβοκάντο, αρακάς, δημητριακά ολικής άλεσης, πουλερικά, ψάρια, κόκκινο κρέας, γαλακτοκομικά, αβγά

- ω-3 λιπαρά οξέα: σολομός, γαύρος, σαρδέλα, ρέγκα, σκουμπρί, κολιός, φρέσκος τόνος, καρύδια

 

Η συχνή λήψη των τροφών αυτών μπορεί να δράσει θετικά κατευνάζοντας τη νευρική υπερένταση και προκαλώντας ευθυμία, δίχως να χρειαστεί απαραίτητα να καταφύγετε σε διατροφικά συμπληρώματα. Για καλύτερα αποτελέσματα συνδυάστε την άθληση με την υγιεινή διατροφή, δώστε έμφαση στο πρωινό γεύμα, μειώστε την ποσότητα καφεΐνης, καπνού και αλκοόλ, πίνετε άφθονο νερό και φροντίστε να έχετε επαρκή ύπνο. Λοιπόν, τι περιμένετε; Θωρακίστε από σήμερα κιόλας την ψυχική σας υγεία σας με μια μπουκιά!

 

Χριστίνα Γιάγκου

Photo ©: http://sportsthenandnow.com/2016/05/05/nutrition-tips-for-young-athletes/


Χριστίνα Γιάγκου

Γεννήθηκε στην Αθήνα και τα τελευταία χρόνια ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Το ενδιαφέρον της για το πως σκέφτονται, νιώθουν και αντιδρούν οι άνθρωποι υπό διαφορετικές συνθήκες την ώθησε να σπουδάσει Ψυχολογία. Αποφοίτησε από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο το 2014 και μετά από ένα χρόνο πρακτικής άσκησης μετακόμισε στο Λονδίνο για να συνεχίσει τις σπουδές της στο King's College London. Κατά τη διάρκεια του μεταπτυχιακού της ειδικεύτηκε στις διαταραχές διάθεσης και συνεργάστηκε με σπουδαίες προσωπικότητες του χώρου. Έχει ολοκληρώσει δύο πτυχιακές εργασίες με άριστα ενώ στον ελεύθερο της χρόνο γράφει άρθρα γύρω από διάφορα ψυχολογικά και μη θέματα

ΕΠΟΜΕΝΟΙ ΑΓΩΝΕΣ

Latest Tweets

From all over the world to the Mountain of Gods | The guest elite top women in @OlympusMarathon @Skyrunning_com… https://t.co/GxvWM5O0dO
Η εμπειρία του fred olsen tenerife blue trail 2019 στα Κανάρια νησιά: https://t.co/VuUZRRfW5F https://t.co/uySUCECav9
Μια γνωριμία με τα POLO CENTER: https://t.co/1FA7Tx2Fa2 https://t.co/tS8cxUMmkH
Follow Advendure on Twitter

Post Gallery

Olympus Marathon 2019, Από όλον τον κόσμο στο Βουνό των Θεών | Μέρος 1ο, Γυναίκες

Η εμπειρία του Fred Olsen Tenerife Blue Trail στα Κανάρια νησιά!

Μια γνωριμία με τα POLO CENTER!

Capell και McRae νικητές στο Mozart 100 με πολλές Ελληνικές συμμετοχές!

Μποτάκια πεζοπορίας SCARPA - SALEWA

Έρευνα: "Σύγκριση συχνότητας εμφάνισης μυοσκελετικών τραυματισμών σε δρομείς Υπερμαραθωνίων δρόμων ασφάλτου και βουνού και πιθανά αίτια πρόκλησής τους"

Απίστευτος Kilian παντός εδάφους!

O Jonathan Albon και η Blandine L’Hirondel παγκόσμιοι πρωταθλητές IAU-ITRA στην Πορτογαλία!

Σπουδαία ονόματα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Trail ITRA - IAU στη Πορτογαλία!